~Oh DuNiA - TriBuTe To ArWaH aDiK AmiNuLRaSyiD ~

Posted: Tuesday, May 4, 2010 by Silence Shooter in Labels: , ,
6

Al-Fatihah untuk arwah adik Aminulrasyid. Semoga kebenaran akan mengatasi kebatilan

Entry ni sbnrnyer adalah lebih kepada comment utk entry saudara kaizen..
Gua nak taip kat comment entry tu..
tp gua cam rasa ape yg gua nak taip ni akan menjadik panjang berjela..
so gua putuskan utk buat satu entry baru sebagai maklumbalas kepada entry saudara kaizen tu..
tp yelah..ni sekadar dari pemikiran dan ideologi sempit gua terhadap peristiwa berdarah yg mengorbankan nyawa seorang budak berumur 15tahun yg sepatutnya sekarang ni tengah membuat persediaan utk peperiksaan PMR..
Bukanlah niat gua utk membidas atau mencari masalah..
jauh sekali menimbulkan permusuhan dgn mana2 pihak..
tp sekurang2 nya gua ada ruang utk memberikan buah pendapat gua sendiri..
So lepas ni jgn la ade plak yg api2 kan gua dgn org lain yg mungkin tak sependapat..
cuma gua nak semua yg baca entry gua ni bg pendapat masing2..
korang nak pro polis ker nak pro arwah ker..
terpulang..
asalkan jgn ada yg memaki dan mencarut..

Seperti yg gua katakan pada entry 'Politikus'..
gua takkan berpihak pada mana2..
gua lebih gemar menjadi pemerhati..
sesuai dengan prinsip gua -memerhati dari mata seekor burung, bukan dari bawah sebiji tempurung-..

Oklah..
xnak ckp panjang..
berdasarkan dari apa yg aku baca di akhbar dan internet mahupun dari ckp2 org..
ni kesimpulan yg gua dah buat..
Adik Aminulrasyid mmg bersalah..
bersalah sbb memandu kereta dlm keadaan laju..
bersalah sbb tidak menghentikan kenderaan apabila disuruh polis..
dan juga bersalah kerana memandu tanpa lesen..

TAPI...
satu persoalan disini..
wajarkah adik Aminulrasyid ditembak?
wajarkah polis melepaskan tembakan?
jawapan nyer..TIDAK WAJAR..
ada sbb kenapa gua ckp mcm ni..
dlm pengetahuan gua sebagai rakyat Malaysia..
seorang polis dibenarkan melepaskan tembakan sekiranya keadaan dirinya terancam..
*gua tau ada yg kata keadaan polis tu terancam sbb beliau kata adik Aminulrasyid ngah reverse kereta dan nak langgar beliau..tp huraian utk statement tu akn gua sebut skjp lg*
dan lagi..melepaskan tembakan tidak boleh melebihi paras pinggang ke atas..
contohnya polis hanya boleh menembak bahagian kaki dan dibenarkan menembak bahagian pinggang ke atas sekiranya suspek juga mempunyai senjata api dan melepaskan tembakan..
itu pun jika suspek melepaskan tembakan terlebih dulu..
dan dari pengetahuan dan Ideologi Sempit gua ni jugak..
menembak itu sepatutnya dijadikan jalan terakhir atau Last Resort..
byk lagi cara lain utk mtk adik Aminulrasyid menghentikan kereta beliau..
kerana setau aku kereta polis ni bukan kereta standard..
kereta tu dah pun diubahsuai..
so takkan la kereta tu takleh kejar dan himpit kereta adik Aminulrasyid..
ataupun kalau malas *polis malas??* sgt, tembak tayar..
biar kereta tu terbalik..walaupun ada risiko utk mati..
tp sekurang2 nya bukan 100% mcm kena tembak kat kepala..

kalau dilihat pada keadaan kereta yg digunakan adik Aminulrasyid..
takde pun kesan geseran seperti ada kenderaan yg cuba menghimpit kereta dipandu arwah..
Bagaimana dengan dakwaan polis yg menyatakan arwah sedang reverse kereta sehingga mengakibatkan keadaan polis terancam dan memaksa beliau melepaskan tembakan?
kalau kita tgk dari keadaan kereta tu dan juga keterangan saksi utama..
kereta tu dipandu kedepan..
bukan kebelakang..
kereta yg dipandu kebelakang takkan melanggar dinding tembok dari bahagian depan..
opkos la belakang kereta tu yg sepatutnya langgar tembok..
dan pada logik akal..
mana sempat arwah tukar gear ke depan pada ketika peluru dah pn menembusi tengkorak kepala?
dan misal kata la *terang2 mustahil* kalo sempat pn, ikot kiraan masa tembakan terkena pada arwah dan penukaran gear kereta, tak mungkin kereta tu boleh bergerak..
lebih2 lagi pemandu memerlukan beberapa saat utk melepaskan clutch kereta..
itu kalau manual..bagaimana pulak kalau auto?
*sbb gua tatau kereta tu auto ke manual*
penukaran gear itu sendiri lebih lambat..
so dimana relevannya dakwaan yg mengatakan anggota polis tu melepaskan tembakan demi mempertahan kan diri pabila diancam?
dimana logiknya dakwaan yg mengatakan arwah tengah mereversekan kereta?
pernyataan diatas adalah sebagai jawapan kepada pernyataan dari saudara kaizen seperti dibawah

semua orang sudah baca berita itu kan? polis itu mendakwa allahyarham reverse kereta dia dengan ada anggota polis dibelakang kereta itu. aq nak tanya sesuatu kat korang.

ANDAIKATA korang adalah polis tersebut, apa anda akan buat?
ANDAIKATA korang adalah budak tersebut, apa anda akan buat?

CUAK? budak itu cuak? habis? polis tuh? x cuak pulak? kete kot nak reverse nak langgar dia.
allahyarham tuh pulak? cuak pasal apa? takut kena tahan? nak takut apa? dah memang salah dia tidak mempunyai lesen kereta.

bagaimana pula dengan dakwaan yg kononnya polis menjumpai parang didalam bonet kereta tu?
sedangkan kereta tu adalah kepunyaan kakak arwah..
gua harap jgn lah pihak yg bertanggungjawab cuba menutup kes ni mcm tu jer..
bg gua..peranan polis itu sendiri adalah utk menegakkan keadilan..
tapi jika keadilan itu sendiri tak wujud atau diketepikan semata2 kerana yg terlibat itu adalah org sendirik..
tak guna la menegakkan keadilan..
dah mcm sebok hal org lain..
tp hal sendirik tak terjaga..
atau buat2 tak nampak..
saksi utama juga da buat press conference dan cerita dari saksi utama juga bercanggah dengan dakwaan mengatakan pihak berkuasa terjumpa parang dibonet kereta atau dakwaan bahawa polis terpaksa melepaskan tembakan kerana arwah ingin melanggar dgn mengundurkan kereta..
adakah itu semua fitnah??
Wallahualam..

Setakat tu jer kot..
pada yg membaca entry ni..
gua nak lu org fikir sejenak..
dan kalo ada yg nak comment..
sila comment menggunakan akal yg telah dianugerahkan Tuhan Yang Maha Kuasa dengan mengikut perkiraan logik akal..
bukan dengan cerca dan maki hamun..
gua takkan bertoleransi dengan komen2 yg mencemuh atau mencarut serta memaki..

bukan niat gua utk membidas ataupun memalukan saudara..
tp ini pendapat dan Ideologi Sempit gua sendirik..
sebab tu baru hari ni entry ni diwujudkan..
padahal gua nak wat entry pasal adik Aminulrasyid dari mula berita pasal kes tu tersebar di muka akhbar..
aper pun..semoga roh arwah adik Aminulrasyid ditempatkan dikalangan orang2 yg soleh..
Ya-ALLAH..Padamu kami bermohon..Tunjukkanlah kebenaran agar yg bersalah dapat dibawa ke muka pengadilan..Tabahkan lah hati keluarga arwah adik Aminulrasyid..
Al-Fatihah...

Kalo Korang Rasa Suka Ngan Entry Ni, Sila Click Button Facebook Like Kat Bawah Yer. :

6 comments:

  1. nuyuljana says:

    masa aku baca berita ni kat surat khabar, aku terkejut. kesalahan jalanraya bley sampai kene tembak di kepala. i'm so sad about this issue.. don't know the truth. but i know that Allah will show the truth.

    wallahualam..

  1. InsyaAllah..
    semoga yg benar akan menenggelamkan yg batil..

  1. Terbaik punya entri. Menjadi kemusykilan kenapa budak 15 tahun ditembak. lainlah kalau tembak amaran ke, then bullet tu leh main conner2 terus kena kepala. Ini budak je, sempat pulak polis tu keluarkan pistol dan aim kalau budak tu nak langgar..elak kan sempat lagi. Please lah polis, bagi penjelasan yang sebenar-benarnya. Kadang-kadang kesian tau tengok anggota polis ni. Asyik kena salah je dengan rakyat sendiri.

  1. thanx bro..
    neway for me..
    yg ptt bertanggungjawab bukan PDRM..
    tp org yg melepaskan tembakan..

  1. Morn Jakall,
    Vee tak baca paper semalam/klmarin dulu.
    So Vee tak tahu...
    Ape2 pun al-fatihah pada arwah adik Aminulrasyid...

  1. morning vee..
    takper2..
    i faham dlm utan takde paper..
    ahahahahahahaha~!!

Ideologi Korang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...